למי מתאים הסכם ממון?

הסכם ממון מגן על שני בני הזוג.

בני זוג אשר חותמים על הסכם כזה, למעשה מגנים על רכושם וזכויותיהם במקרה של פרידה או גירושין.

הדעה ברווחת בקרב הציבור הרחב היא, כי הסכם ממון מתאים אך ורק לעשירים בעלי הון. ברם, דעה זו אינה נכונה כלל.

רוב האנשים בישראל מתחילים את חייהם הזוגיים כאשר אין ברשותם הרבה כסף ו/או נכסים. כאשר זוג ממוצע מתמסד לראשונה, עוד אין באמתחתם נכסים רבים. יחד עם זאת, מאחר והסכם ממון בעיקרו הוא חוזה הצופה פני עתיד מומלץ צורך להסדיר מראש ובצורה מסודרת את אופן חלוקת הרכוש אשר יצברו ו/או יקבלו בני הזוג נכסים במרוצת החיים המשותפים.

חשוב לציין, כי הסכם ממון יכול להתאים לכל הזוגות ונתפר בצורה אישית בהתאם לנתונים הספציפיים של בני הזוג.

כאשר בני הזוג לא חותמים על הסכם ממון, וצוברים רכוש, כמו למשל דירת מגורים, במהלך החיים המשותפים, אין באפשרותם לדעת מראש למי שייך אותו נכס ואיזה חלק שייך לכל אחד מהצדדים. במקרה כגון זה, ברירת המחדל לבני זוג שלא חתמו על הסכם כזה היא המתווה של חוק יחסי ממון אשר קובע איזון משאבים, כלומר, רכוש וכל נכס אשר נצבר במהלך החיים המשותפים של בני הזוג, במקרה של פקיעת הנישואין או פרידה יחולק באופן שווה בשווה (מחצית לכל צד).

החתימה על הסכם ממון עוזרת לקבוע עקרונות הוגנים לחלוקה עתידית מראש והיא אשר מתווה את המערך הכלכלי בין בני הזוג.

כמו כן, חשוב לזכור כי כאשר חותמים על הסכם ממון וכאשר נחתם ההסכם ואושר או אומת כדין, הוא גובר על כל ההוראות שבחוק יחסי ממון בין בני זוג, ועל ידי כך, בני הזוג יוצרים עבורם את הדרך הכלכלית והמשפטית המועדפת והנכונה ביותר עבורם.

כאמור, הסכם ממון, צופה פני עתיד ואין לו ביטוי או נפקות כלשהי כל זמן שבני הזוג מנהלים חיים המשותפים. למעשה, בשלב הזה של היחסים ההסכם הוא חסר משמעות. להסכם ממון תהיה נפקות אם וכשאר יחליטו בני הזוג להיפרד או יפקעו הנישואין, פקיעת נישואין יכולה להיות בדרך של גירושין או של פטירת בו הזוג. אזי במקרים אלו, יפעלו בהתאם למוסכם בהסכם והוא זה אשר יקבע את אופן חלוקת הנכסים.

במקרה כזה, הסכם ממון ימנע מחלוקות עתידיות ובעיות לגבי אופן חלוקת הרכוש.

הנה כי כן, הסכם ממון נועד לכל בני זוג העומדים להינשא, או לבני זוג המצויים במערכת יחסים של ידועים בציבור ללא נישואין.